perjantai 15. huhtikuuta 2016

VIIMEISET TYÖSSÄOPPIMISET

Kolmannen vuoden kodinhuoltajaopiskelijat viettivät hetki sitten viimeiset työssäoppimishetkensä ennen kevään valmistumisia. Seuraavassa kolmen opiskelijan kertomukset kokemuksistaan:

Työssäoppimispaikkani Kärjen koululla

Olin viisi viikkoa (16.2.–30.3.2016) Kärjen koululla työssäoppimassa. Siellä on luokat 1-6, n. 300 oppilasta, opettajia 14 ja siellä on myös päiväkoti samassa rakennuksessa ja lapsia siellä on 62 ja n. 8 ohjaajaa.

Ensin olin koulun keittiöllä neljä viikkoa. Päiväni alkoi aina klo. 8 ja päivä päättyi klo. 14. Päivään kuului linjaston valmiiksi laittaminen, ruoan ja salaatin valmistaminen sekä koululle että päiväkodille. Ensimmäisenä päivänä vähän jännitti, koska oli uusi paikka. Mutta kun saavuin sinne, niin keittiön henkilökunta otti todella hyvin vastaan ja he olivat todella huumorintajuisia.

Oli tosi mukavaa, tykkäsin olla keittiöllä. Olisin halunnut olla pitempään siellä, mutta lähdin sieltä joitakin kokemuksia rikkaampana.

Sitten olin viimeisen viikon ajan päiväkodilla, työaikani oli klo. 8-14, ja siellä olin Mustikoiden eli esikouluikäisten kanssa. Pelasin ja olin lasten kanssa pihalla ja myös luin heille. Lapset ja ohjaajat olivat mukavia, tykkäsin olla siellä. Lapset olisivat halunneet minun jäävän sinne, kunnes he menisivät kouluun, mutta sanoin heille, että en valitettavasti pysty, koska minulla on oma koulu, mitä pitää käydä.

Päiväkoti oli tosi mukava paikka niin kuin koulun keittiökin, henkilökunta oli kivaa. Olisin halunnut jäädä pidemmäksikin ajaksi, mutta sen ajan, kun olin siellä, niin tykkäsin tosi paljon olla.

Sohvi Peltokangas 6W13KOH

 
 
Päiväni työssäoppimispaikassa

Olin työssäoppimassa Vantaalla hoitokoti Iltatähdessä. Työssäoppimisen kesto oli viisi viikkoa.

Lyhyt esittely paikasta
Hoitokoti Iltatähti on 20-paikkainen hoitokoti Vantaalla, Asolassa sijaitseva yksityinen hoitokoti,
 joka tuottaa tehostettua, ympärivuorokautista asumispalvelua ikääntyneille.

Mitä tein kyseisessä paikassa?
- Asiakkaiden avustus & kotiruokapalvelut

Tulin työpaikalle seitsemäksi aamulla. Aloitin herättelemällä vanhukset ja tekemällä heille aamutoimet. Sen jälkeen autoin heidät pöydän ääreen syömään. Osalle syötettiin aamupala sänkyyn, mutta nostettiin jossain vaiheessa kuitenkin ylös.

Kun vanhukset olivat syöneet kukin silloin, kun heräsi, saatettiin heidät viedä takaisin lepäämään. Jotkut jäivät katsomaan televisiota yms.

Välillä pidin erilaisia virikehetkiä, kuten esimerkiksi luin vanhuksille lehtiä, lauloin heidän kanssaan ja pelasin erilaisia pelejä. Myös käsienhoitoja tein, eli leikkasin kynsiä, lakkasin kynsiä ja hieroin käsiä. Hienoina päivinä kävin ulkona lenkillä asukkaiden kanssa.

Joka arkipäivä oli jonkun asukkaan saunapäivä. Sauna pistettiin päälle ja avustin asukkaita saunaan ja suihkuun.

Asiakkaiden avustamisen lisäksi olin myös keittiössä. Iltatähdellä on kiva pieni kotoisa keittiö, jossa tehdään itse ruoat. Avustin siis myös keittiössä kokkia. Lähinnä tiskasin astioita, laitoin tiskikoneen päälle ja tyhjäsin. Puhdistin myös työpintoja ja koneita. Autoin sen lisäksi myös ruoan tekemisessä. Yleensä sain tehdä päiväkahville jonkin leivonnaisen. Tein työssäoppimisen aikana Iltatähdessä kaikenlaisia syötäviä mm. kääretortun, täytekakun, pannupitsaa, kasvissosekeittoa ja salaatteja. Autoin toki muissakin ruoissa ja tein paljon muitakin juttuja.

Jaksosta jäi ehkä eniten mieleen mukavat työkaverit ja vanhukset. Jäin kovasti kaipaamaan heitä. Opin paljon kaikkea uutta, kokemus oli hieno. Haasteellisinta oli ymmärtää välillä ihmisten puhetta, koska olen huono kielissä, ja paikassa oli useita vanhuksia, jotka saattoivat yhtäkkiä puhua suomen sijaan jotain muuta kieltä.
Teksti ja kakkukuva: Miia Holma 6W13KOH
Kuva tekemästäni täytekakusta eräälle vuosia täyttävälle asukkaalle. Hyvää oli! J

Viimeinen työssäoppiminen

Olin ryhmätyössäoppimassa Kärkitalon keittiöllä neljä viikkoa ja Kärjen päiväkodilla kuusi päivää. 16.2-30.3.2016, eli viisi viikkoa olin työssäoppimassa. Kärjen koululla on 262 oppilasta, 16 opettajaa ja 3 ohjaajaa. Kärjen koulussa toimii 12 perusopetusryhmää luokilla 1-6. Päiväkodissa toimii neljä ryhmää: Puolukat, Mustikat, Vadelmat  ja Viskarit. Ryhmien sisällä toimii pienryhmät, joilla kullakin on samana pysyvä kasvattaja kasvua tukemassa.  Koko päiväkodissa on 64 lasta.

Keittiöllä olin ensimmäisen viikon salaatissa ja vastuualueeni oli silloin ruokasali. Tein sillä viikolla salaattia koululle ja päiväkodille. Salin puolella katsoin, että kaikki on hyvin ja vein tarvittaessa ruokaa lisää, jos linjastossa oli ruoka loppunut. Toisella viikolla olin tiskissä, eli pesin astioita. Perjantaina sillä viikolla pesin astioita koko päivän yksin, ettei ollut kukaan apuna, ainoastaan puhtaalla puolella tiskissä oli apulaisia. Kovin päivä oli silloin, kun oli ruokana keittoa ja oli jälkiruokana rahkaa.

Toisella viikolla olin lämpimässä ruoassa, eli tein päiväkodille ja koululle ruoan. Sitten, kun oli kaikki ruoat mennyt koulun linjastolle ja päiväkodin osastoille, pesin padat, työpisteet, olin puhtaassa tiskissä apuna ja pesin lattian.

Kuuden päivän ajan olin Kärjen päiväkodilla Puolukoiden ryhmässä. Siellä oli 20 lasta, nuorimmat olivat kolmen vanhoja ja vanhimmat n. kuuden vanhoja. Autoin lapsia pihalle pukiessa, vessassa käsien pesussa, päiväunille menemisessä ja olin lasten kanssa, kun lapset vähitellen tulivat päiväunilta.

Keittiön henkilökunta oli todella mukavaa ja huumorintajuista porukkaa. Keittiössä oli erilaisia päiviä ja aina esivalmisteltiin seuraavaa päivää varten. Keittiöllä on kolme vakituista työntekijä ja 2-3 tuettua työntekijää. Päiväkodin puolella on n. 12 työntekijää. Päiväkodilla työntekijät olivat vitsikkäitä ja puheliaita. Työkaverit olivat kaikki ystävällisiä ja suhtautuivat minuun hyvin.

Mari Kohtaniemi 6W13KOH
 


 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti