torstai 19. toukokuuta 2016

RAIJA-LEENAN KOKEMUKSIA OSUUSKUNTAYRITTÄJYYDESTÄ

Osuuskuntayrittäjänä toimiminen

Liityin koulussa toimivaan Osuuskunta Kamp, Seinäjoen Septariin helmikuussa 2016. Suoritin osuuskuntayrittäjänä toimimisen tutkinnon osan, kun minulta puuttui opintoja. Minusta tämä mahdollisuus nähdä yrittäjänä olemisen puolia on tosi hyvä. Alku oli jännittävää ja tajusin, kuinka paljon tekemistä oli ennen kuin kaikki pääsi alkamaan. Olen keskittynyt enemmän siivouspuoleen: teen ylläpitosiivouksia, perussiivouksia ja ikkunoiden pesua sekä olen pessyt mattoja.

Osuuskuntayrittäjänä toimiminen on opettanut minulle, mitä yrittäjän elämä on. Asiakaspalvelutaitoni ovat kehittyneet tosi paljon. Myös ammatillinen puoli on kehittynyt töitä tekemällä. Olen myös oppinut kirjallista puolta: laskutukset, arvonlisäverojen maksut, ym. Olen oppinut, kuinka suuri merkitys on markkinoinnilla. Olen vienyt mainoksiani kauppojen seinille ja jakanut esitettä netin kautta. Paljon on asiakkaat myös laittaneet sanaa eteenpäin ja sitä kautta on tullut lisää asiakkaita. Mitä enemmän markkinoi, sitä enemmän tulee töitä. Myös palveluni hinnoittelua olen oppinut tekemään.

Parasta on ollut vastuunotto ja se, että saa olla asiakkaiden kanssa tekemisissä. Toki tärkeää myös se, että saa rahaa tekemästään työstä.

Koulusta olen saanut paljon tukea. Ei ole tarvinnut osata ja tietää ihan kaikkea, mutta koko ajan kehittyy lisää ja oma toiminta muuttuu itsenäisemmäksi.

Valmistun kodinhuoltajaksi 27.5.2016. Osuuskunnassa voi jatkaa vielä vuoden valmistumisen jälkeen ja olen päättänyt jatkaa. Vuodessa ehtii oppia paljon ja miettiä tulevaisuutta, esimerkiksi perustaako joskus kenties oman yrityksen.


Teksti: Raija-Leena Timonen 6W14KOH

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti