maanantai 18. syyskuuta 2017

KESÄTÖISSÄ LEVILLÄ

Kolmannen vuoden opiskelija Annukka teki keväällä työssäoppimisjaksonsa Levin Hullussa Porossa. Hienosti hoidettu harjoittelu poiki Annukalle myös kesätyön samaisessa paikassa. Alla on Annukan kertomus kesätyökesästään Levillä.

Kesäloma Levillä

Lapin juhannus ja juhannuskokko.
Lähdin Leville 27.5.2017 illalla. Minua oli saattamassa kaverini Mari, Tanja, Helena ja Markku. Matka junassa oli pitkä - vielä kun yötä vasten matkustin. Majoituin kesän Hullu Poro -hostellissa. Vuokraa maksoin kahden kuukauden ajalta.
Työt minulla alkoivat 29.5.2017 ja loppuivat 30.7.2017. Ensimmäiset päivät olivat taas muistelua, kuinka siellä toimitaan, mutta pikkuhiljaa asiat muistuivat mieleen. Työkavereita oli tullut uusia. Oli kiva tutustua niihin ja he olivat mukavia. Kesä oli aika hiljainen, kun ei ollut sesonki, mutta silti kesämatkustajia löytyi. Jotkut ravintolat olivat kiinni, osa matkamuistoliikkeistä oli kiinni myös.
Työt meillä alkoivat klo 6:00 aamulla. Vuoro kesti puoli kahteen. Kun tulimme kuuteen, menimme siivoamaan Wanhan Poron, Kammin, Rennan, Shopporon, Hölmölän jne. Aamuvuoroon kuudeksi tuli aina neljä työntekijää. Sen jälkeen lähdimme kerroksille. Kahdeksaksi tulevat työntekijät menivät suoraan kerroksille. Kahdeksan vuoro kesti neljään. Joskus työt venyivät ylitöiksi.
Karhut Tonttulan elämyspuiston portilla.
Ulkoilua ja tapahtumia

Levillä vietin vapaa-aikaa paljon ulkona. Pääsin paljon pyöräilemään/lenkkeilemään, kuntosalilla tuli myös käytyä jonkin verran. Levin eturinnettä pitkin pääsin kiipeämään monta kertaa ja rinteen sivulta lähtivät rappuset alaspäin. Rappusia oli paljon ja sykkeen sai korkealle ja hiki tuli. Työkavereiden kanssa kävimme kiipeämässä Kätkä-tunturille sekä minigolfaamassa. Oli hurjan mukavaa. Lunta ja lumitilkkuja oli vielä kesäkuussa rinteellä. Heinäkuun alussa alkoi hyttyset tulla ja oli lämmin. Pari kaveriani tuli käymään Levillä ja oli kiva päästä niitäkin näkemään. Kotikunnillakin pääsin käymään 7.7-10.7.17, koska oli Suvi-serkkuni rippijuhlat 9.7.17. Oli ihana päästä käymään kotona, kun näki perhettä ja ystäviä.

Tapahtumia Levillä oli paljon. Pääsin viettämään upean juhannuksen Tuikussa eli ihan Levi-tunturin huipulla. Siellä oli perinteisesti juhannuskokko. Sitten oli Kittilän markkinat, mutta itse en päässyt siellä käymään. Arctic Challenge Levi –tapahtumaa olin myös katsomassa.
Perhe käymässä
Mahtavat maisemat Kätkä-tunturin huipulla.
Perheeni saapui pohjoiseen 26.7.2017. He lähtivät ajamaan varhain aamulla ja ensimmäisen yön he yöpyivät Rovaniemellä hotellissa. 27.7.2017 he lähtivät aamulla ajamaan Leviä kohti. He yöpyivät Sokos-hotellissa.
Minulla oli klo 14:00 asti töitä, ja he olivat minua odottamassa terassilla. Lähdimme siitä katsomaan minun hostelli-kämppääni. Illalla myöhemmin kävimme syömässä ravintola Kiisassa. Myös muina päivinä kiertelimme ja söimme hyvin. Spa-kylpylässä tuli käytyä vanhempieni kanssa kerran.
Pääsimme vanhempieni kanssa myös käymään Norjan rajalla. Maisemat olivat todella upeat! Ei oltaisi muuten päästy Norjan rajalla käymään, elleivät vanhemmat olisi tulleet omalla autollaan. Vuonojen notkoissa oli lunta ja muutenkin oli hienon näköistä. Elämäni ensimmäistä kertaa pääsin tuolla käymään ja eikä varmasti jää viimeiseksi kerraksi.
Isäni kanssa kävimme myös valloittamassa Kätkän huipun. Keli oli mitä parhain, mutta pistäviä elukoita oli ihan tarpeeksi. Huipun päälle matkaa oli sellaiset 4,05 km. Maasto oli vaihtelevaa: enimmäkseen ylämäkiä, mutta oli siinä vähän tasaistakin. Isälläni meinasi loppua usko jo ensimmäisessä jyrkässä ylämäessä. Selvisi hänkin lopulta huipulle asti - piti häntä välillä tsempata ja odottaa.
Kotia kohti
Norjan rajalla.
Koitti viimeinen ilta Levillä 30.7.2017. Töiden jälkeen oli hostellin siivous ja tavaroiden pakkaus. Vanhemmat olivat auttamassa minua. Illalla palautin hostellin avainkortin, avaimen sekä työvaatteet ja avaimet. Siirryin viimeiseksi yöksi vanhempieni kanssa hotelliin. Hotellin aamupala oli hyvää ja täyttävää.
Kotimatka alkoi 31.7.2017 aamulla. Hyvillä, mutta haikein mielin lähdin. Autossa istuminen tuntui puuduttavalta ja tylsältä.
Loppuloma kotona
Reissun jälkeen kotona vain lepäsin loppuloman ja keräsin voimia viimeiselle kouluvuodelleni. Jäi minulle aikaa myös kavereiden kanssa olemiseen. Pääsin myös Tanjan kanssa Vauhtiajojen ulkopuolelle, ne olivatkin ainoat festivaalit, missä pääsin käymään. Toisaalta se ei haitannut yhtään. Tätiäni Saijaa kävin auttamassa ristijäisten järjestelyissä, pesin ikkunat, siivosin ja yhtenä päivänä olin mummani kanssa vahtimassa serkkujani.
Elokuun ensimmäisenä viikonloppuna oli Siiri-serkkuni ristiäiset. Kävimme Marin ja Tanjan kanssa Marin mammaa katsomassa Karviassa sekä kävimme samalla reissulla Parkanossa. Oli mukava päivän reissu sekin.
Pääsin viettämään todella mahtavan ja erilaisen kesän!
Lopuksi haluan vielä sanoa, että uskaltakaa ottaa haasteita vastaan ja lähteä kauemmas työssäoppimaan, sekä tehdä se kunnialla loppuun. Näin saattaa saada kesätöitä kesäksi.