torstai 5. huhtikuuta 2018

RYHMÄN KANSSA TYÖSSÄOPPIMASSA

Kakkosvuoden opiskelijat olivat alkuvuodesta ryhmätyössäoppimassa Sokos Hotel Lakeudessa. Alla on heidän mietteitään työssäoppimisjaksosta.


Ajatuksia työssäoppimisjaksosta
Olin ryhmätyössäoppimassa Sokos Hotel Lakeudessa. Työssäoppiminen alkoi 29. tammikuuta ja loppui 9. maaliskuuta. Hotelli Lakeus oli mielestäni tilava ja viihtyisä.

Työssäoppimisen aikana siivosin hotellihuoneita eli petasin sänkyjä, pyyhin pölyt, imuroin ja pyyhin lattian ja tarkistin asiakaspalvelutarvikkeet. Työpäivän loputtua täytin hotellivaunut täyteen seuraavaa päivää varten ja varasin myös tyhjän rullakon. Päivät olivat omalla tavallaan fyysisesti raskaita, mutta olivat siitä huolimatta mukavia. Opin työssäoppimisen aikana paljon uutta, muun muassa tarkan sängyn petaamisen.

Työssäoppimisesta jäi päällimmäisenä mieleen se, kun työyhteisö toimi hyvin ja työntekijät ja muu henkilökunta olivat mukavia ja ystävällisiä. Myös asiakkaat olivat pääosin ystävällisiä. Kivointa työssäoppimisessa oli se, kun sai tehdä itsenäisesti työtä ja ruoka oli todella hyvää.

Työssäoppimisesta jäi minulle hyvä ja itsevarma olo. Seuraava työssäoppiminen meillä on viimeisellä luokalla eli kolmantena lukuvuonna ja niitä on yhteensä kaksi.

Selma

Työssäopiminen

Olin Sokos Hotel Lakeudessa työssäoppimassa viisi viikkoa. Lakeus on 8-kerroksinen hotelli, jossa on kaksi ravintolaa, Madator ja urheilupubi Wilson. Hotelli edustaa pohjanmaalaisuutta.

Työssäoppimiseeni kuului huoneiden siivoamista. Opin siivoamaan huoneita oikein. Välillä päivät olivat raskaita, mutta pääsääntöisesti oli ihan mukavaa. Päällimmäisenä jaksosta mieleen jäi ruoka, jota söimme lounaalla.

Kivointa oli siivota hotellin huoneita. Henkilökunta oli erittäin mukavaa. Ihan kiva mieli jäi työssäoppimisesta.

Tuomas

 
Minun työharjoitteluni
Minä olin työharjoittelussa Kärjen kortteerissa. Siivosin wc-tiloja, käytäviä, keittiöitä, oleskelutiloja, kellaritiloja ja pukuhuoneita. Tykkäsin olla harjoittelussa, vaikka välillä päivät tuntuivat raskailta. Hyvä mieli jäi.

Eve

 
Työssäoppiminen hotellissa
Siivosin enimmäkseen hotellihuoneita. Mutta myös imuroin hotellin käytäviä, pesin vessoja, petasin sänkyjä, täytin siivousvaunut, vein roskat roskikseen ja vein likapyykkikärryn pois.

Omasta mielestäni minulla meni hyvin työssäoppimisessa. Näyttö meni hyvin ja päivät olivat sopivan pitkiä. Päiväni alkoivat klo 9:00 ja loppuivat klo 14:00 ja minulla oli viisi viikkoa hotellityössäoppimista.

Tanja


Ajatuksia työssäoppimispaikasta Sokos Hotel Lakeudesta
Olin työssäoppimassa Sokos Hotel Lakeudessa, joka sijaitsee Torikadulla. Olin työssäoppimisryhmässä. Ryhmään kuuluivat minä, Tuomas, Selma, Tanja ja Satu. Työssäoppiminen oli tänä vuonna keväällä. Ennen sitä, 26.1., perehdyimme hotelliin, eli meille esiteltiin tulevaa työpaikkaamme ja sen toimintaa.Työssäoppimisjaksomme hotellissa kesti 29.1-9.3.2018

Minä tein työharjoittelussa kerroshoitajan työtehtäviä, petasin sängyt, imuroin huoneen, pesin wc:een käsipesualtaan, suihkun molemmat lattiat kostella ja kuivalla pyyhkeellä, laitoin pyyhkeitä, jos on tarpeen ja samalla vein likapyykkiin likaiset vuodevaatteet. Katsoin myös, onko tarpeeksi shampoota, saippuaa ja hoitoainetta. Lisäsin, jos oli tarve. Tarkistin kaapin, oliko siellä, mitä pitää olla. Silitysraudan, kengänkiillotusliinat, kyltit ja infotiedot katsoin, sekä sen, onko vedenkeitinsetissä teetä, kahvia, kaakaota, lautasliinoja, sokeria jne.

Kun työt oli tehty ja huoneet siivottu, meidän työssäoppimisohjaaja Minna tarkasti tulokset. Noin klo 12 oli ruokailu Matadorissa. Saimme koululta ruokaliput. Matadorin ruuat olivat suussa sulavia.  Työaikamme oli klo 9-14.

Päivät eivät mielestäni olleet raskaita, mutta tein venytyksiä, ettei tule selkä-, hartia-, niska- ja käsikipuja. Mukavaa oli tehdä työtä siellä, kun se oli minulle ihan kuin liikuntaa!

Opin aika paljon esim. sen, että huonetta siivotaan oikein aina ”puhtaasta likaiseen päin”.

Mieleeni jäi ”jatka samaan malliin” –kommentit. Monet olivat tyytyväisiä tekemääni työhön ja sanoivat, että teen huolella ja olen tarkka, varsinkin petaamisessa. Kivaa oli ruokailu, sain kehuja ja jutella henkilökunnan sekä asiakkaiden kanssa. Tällä tavalla aika kuluu nopeammin.

Ei ole mitään tympeää sanottavaa. Kaikki, mitä ajattelen työpaikasta, on positiivista. Henkilökunta oli mahtavaa. He olivat tosi ystävällisiä, kilttejä sekä olivat iloisia, että saivat meiltä lisäapua. Parasta oli se, että kuulimme, että olemme kohteliaita. Monien pitää ottaa meistä mallia.

Elina

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti